Introducere si obiective

Yamms este un joc foarte asemanator cu Yahtzee, un popular joc cu zaruri creat de Milton Bradley (acum detinator este Hasbro). De asemenea, pe alocuri jocul poate fi considerat un fel de Poker cu zaruri.

Yamms se joaca in 2-4 jucatori cu un numar de 5 zaruri. Obiectivul jocului este de a aduna cat mai multe puncte din aruncarea a 5 zaruri. Zarul poate fi aruncat de pana la 3 ori intr-o tura de joc pentru a face una din cele 13 combinatii posibile de zaruri.

Un joc de Yamms este format din 13 runde. In fiecare runda se arunca zarurile si apoi se inscrie scorul intr-una din cele 13 categorii (vom numi aceste categorii subjocuri). Odata ce s-a inscris scorul intr-o categorie, acel subjoc nu va mai putea fi jucat pana la finalul jocului (exceptand subjocul yamms).

Fiecare combinatie valida de zaruri are un punctaj diferit, unele combinatii au un numar fix de puncte, altele au un numar de puncte egal cu suma valorilor de pe zaruri. Subjocul Yamms inseamna sa ai toate cele 5 zaruri la fel, de aceiasi valoare, si e cea mai bine punctata combinatie din joc, valoarea punctelor castigate fiind de 50.

Subjocurile si punctajul

Tabelul de scor contine 13 subjocuri si este impartit in 2 sectiuni: Partea Superioara si Partea Inferioara.

In fiecare tura un jucator are dreptul sa arunce zarurile de maxim 3 ori. Dupa fiecare aruncare de zaruri jucatorul poate opri orice zar considera ca e bun pentru a realiza combinatia dintr-un subjoc. Dupa ce a aruncat zarurile a treia oara, jucatorul trebuie sa inscrie scorul in tabel. Daca are zaruri bune poate inscrie scorul si dupa prima aruncare de zaruri sau a doua.

Chiar daca combinatia finala de zaruri nu ii aduce nici un punct, jucatorul trebuie sa inscrie totusi scorul de 0 intr-unul din subjocurile nejucate pana atunci.

Scorul final este dat de suma scorurilor inscrise in casetele celor 13 subjocuri.

Partea Superioara

In aceasta parte a tabelului, fiecare subjoc are punctajul obtinut prin insumarea valorilor zarurilor care corespund subjocului respectiv. Spre exemplu, daca un jucator arunca 3 zaruri de „2”, scorul va fi de 6 puncte in subjocul „2”. Daca a aruncat 2 zaruri de „6”, scorul va fi de 12 puncte in subjocul „6”.

Daca un jucator obtine cel putin 63 de puncte in aceasta parte a tabelului i se va da un Bonus de 35 de puncte. Cele 63 de puncte pot fi obtinute daca se inscrie in tabel o medie de 3 zaruri identice in fiecare din aceste 6 subjocuri (3 zaruri de 1, 3 zaruri de 2, 3 zaruri de 3 etc.), sau, mai usor, daca se dau 4-5 zaruri identice mari (de 5 sau 6). In acest caz, numarul zarurilor identice mici poate sa fie mai scazut.

Partea Inferioara

Aceasta parte a tabelului contine subjocuri cu combinatii specifice Poker-ului, iar punctajul difera de la un subjoc la altul dupa cum urmeaza:

3 de un fel: trebuie sa ai cel putin 3 zaruri la fel.
Scor: suma tuturor zarurilor.

4 de un fel: trebuie sa ai cel putin 4 zaruri la fel.
Scor: suma tuturor zarurilor.

Full House: trebuie sa ai 3 de un fel + 2 de un fel.
Scor fix: 25 pct.

Chinta Mica: trebuie sa ai 4 zaruri consecutive.
Scor fix: 30 pct.

Chinta Mare: trebuie sa ai 5 zaruri consecutive.
Scor fix: 40 pct.

Yamms: trebuie sa ai 5 zaruri la fel.
Scor fix: 50 pct.

Nota importanta Yamms: Daca un jucator reuseste inca un Yamms in acelasi joc, dar deja a jucat acest subjoc, deci si-a inscris scorul in subjocul yamms, el va primi un bonus de 100 de puncte (se pot inscrie maxim 3 bonusuri de yamms intr-un joc). Apoi jucatorul trebuie sa inscrie scorul in Partea Superioara a tabelului. Spre exemplu daca al doilea Yamms este 4-4-4-4-4 atunci campul care va fi completat in Partea Superioara a tabelului este cel de "4". Daca acest subjoc a fost deja jucat atunci trebuie sa se completeze orice alt subjoc nejucat din Partea Inferioara.

Noroc: orice zaruri.
Scor: suma tuturor zarurilor.

Subjocul Noroc este bifat cel mai adesea pentru a inscrie scorul unor zaruri mari sau care nu reprezinta o alternativa pentru alte subjocuri.

Punctajul la final de joc

Se va folosi un punctaj identic cu cel al jocului de Whist. Adica locul 1 va lua 10 x nr. de jucatori, ultimul loc va lua -10 x nr. de jucatori, iar restul vor avea scoruri intermediare in functie de punctele acumulate.